یک قرارداد ۳.۸ میلیارد دلاری بین شرکت جی جی سی ژاپن و شرکت پالایشگاه های جنوب عراق با هدف افزایش استقلال عراق در تولید بنزین امضا شده است. امضای این قرارداد در جهت بازسازی صنعت انرژی عراق صورت گرفته است.
ایران که در سالهای پیش واردکننده بنزین بوده، اکنون با تولید روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین، به صادرکننده فعال این فرآورده استراتژیک نفتی در منطقه و جهان تبدیل شده است.
وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۹۲ هم وارد کننده بنزین و هم گازوییل بودیم، گفت: اکنون اما جهش ۴ برابری در صادرات فرآورده های نفتی را به ثبت رساندیم. صادرات فرآورده های نفتی در سال ۹۲ حدود ۵.۸ میلیون تن بود که این رقم در سال گذشته به ۲۳ میلیون تن بالغ شده است.
سفیر ایران در ونزوئلا ضمن رد شایعات رسانههای غربی در خصوص انتقال ۹ تُن طلا به ایران از ونزوئلا تصریح کرد که نه دولت ایران چنین محمولهای را دریافت کرده و نه تاکنون بنزین ایران وارد ونزوئلا شده است.
اگر از سال ۹۴ که کارت سوخت و سهمیهبندی بنزین حذف شد تا زمان بازگشت این فرایند در سال ۹۸ یک حساب سرانگشتی از میزان بنزینی که میتوانست از مصرف داخلی صرفهجویی و صادر شود و نشد، انجام دهیم به رقم بالایی میرسیم که یک خسارت کلان است.
با روی کارآمدن دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ و تکیه «بیژن نامدارزنگنه» بر کرسی وزارت نفت مسیری که طی سالهای گذشته در راستای کاهش مصرف بنزین و افزایش تولید این محصول طی شده بود، روندی کاملاً عکس را طی کرد.
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: رشد ۱۰ درصدی مصرف بنزین در ایران قابل کنترل نبود و اگر این شرایط ادامه پیدا میکرد، قطعا ایران جزو واردکنندگان بنزین قرار میگرفت که به نظر میرسد سهمیهبندی بنزین بتواند در جلوگیری از این مساله تاثیرگذار باشد.
یک منبع آگاه گفت: نگاهی به مقاصد صادرات بنزین از طریق بورس که به عراق و افغانستان بوده است نیز نشان می دهد احتمال فروش بنزین ایران به صورت نیابتی به عربستان نیز بسیار بعید است